Lumetkin ehtivät todennäköisesti sulaa eteläisessä Suomessa ennen kuin Remedyn Alan Wake pyörii konsolipelaajien televisioruuduilla. Pitkään ja hartaasti, Iisakin kirkon tavoin väännetty ja viimeistelty peli on edelleen suuri kysymysmerkki. Wakeen on kohdistettu suuria odotuksia pelilehdissä, sen trailerit ovat olleet komeita ja pelin tunnelma käsin kosketeltava, mutta viime aikoina on alettu heittää ilmaan epäilyjä pelin pitkästä valmistumisajasta ja sen vaikutuksista lopputuotteeseen.

Onko niin, että Alan Wake näyttää vanhalta jo ilmestyessään? Pelimarkkinoilla vuosikin on pitkä aika. Viikonvaihteen Games People Play -tapahtumassa tapaamani Pelaaja-lehden päätoimittaja Thomas Puha ennakoi, että riski on olemassa. Takavuosien Max Paynet olivat kovaa kamaa ja peli uudisti paljon lajityyppiään, mutta pystyykö Alan Wake samaan jatkuvasti kovenevilla pelimarkkinoilla?

Toisaalta Waken vahvuus voi olla tunnelmallisessa tarinassa. Siinä harva peli on onnistunut. Yleensä pelien juonenkulku ja tarinat ovat yksiviivaista maailmanparantamista ja ennen kuin pelaaja on edes tuntenut olevansa kärryillä pelitapahtumista, lopputekstit juoksevat ruudulla. Toivottavasti Wakesta on iloa pidemmäksi aikaa.