Kun kollegani otti yhteyttä ja kertoi Facebookiin perustetusta, ilmaisia kannettavia tarjoavasta ryhmästä, olin hämmentynyt. Oli selvää, että kyse on uutisesta. En silti kyennyt ymmärtämään, miten niin moni osoitti uskovansa ryhmän perustajan lupaukseen maksuttomasta ja ilmaiseksi kotiin kuljetettavasta merkkitietokoneesta.

Vielä enemmän hämmästyin sitä, miten ryhmän perustaja uskalsi käyttää Dellin tuotemerkkiä uskotellessaan, että FB-ryhmän jäsenet todella voisivat saada sellaisen ilman rahallista korvausta.

Kun IL-Digin juttu julkaistiin 25.1. iltapäivällä, pian sen jälkeen kyseisen FB-ryhmän perustaja Timo Haapala veti ns. komennon takaisin ja kertoi "testanneensa ihmisten hyväuskoisuutta". Onkohan oikeasti näin? En syytä ylläpitäjää mistään, mutta kyseenalaistan hänen alkuperäisen tarkoituksensa julkaista englanninkielisen ryhmän suomalainen versio.

Jos Haapala halusi todella testata käyttäjien sinisilmäisyyttä, ryhmän perustaminen nostaa esiin tärkeitä kysymyksiä sosiaalisten verkostojen turvallisuudesta ja siitä, miten anteliaasti käyttäjät ovat valmiita noudattamaan ohjeita saadakseen itselleen kenties jotain taloudellista etua tai hyötyä. Olemmeko oikeasti näin sinisilmäisiä?

Ryhmän jäseniä opastettiin askel askeleelta, miten ilmaisen läppärin voi saada itselleen. Ohjeissa neuvottiin muun muassa kopioimaan koodinpätkä selaimen osoiteriville. Jos tämä osoite olisi vienyt sivulle, joka lataa tietokoneelle haittaohjelman, kenellä olisi ollut vastuu tuhansien tietokoneiden saastumisesta?

Ryhmän ylläpitäjä kertoo ainoaksi virheekseen se, että hän käytti Dellin tuotemerkin nimeä. Niin tai näin, jatkossa jokaisen FB-käyttäjän kannattaa harkita tarkemmin sitä, millaisiin ryhmiin osallistuu ja miten todenperäisiltä niiden lupaukset kuulostavat.