Viimeisen parin viikon aikana olen saanut lukuisia palautteita ja kokemuksia lukijoilta koskien kiinteiden laajakaistayhteyksien hinnoittelua ja nopeuksia Suomessa. Näiden viestien perusteella on helppo todeta, että Suomessa asuu tuhansia laajakaistaansa tyytymättömiä ihmisiä.

Tyytymättömyys on usein seurausta luvattua hitaammasta verkkoyhteydestä, kalliista hinnasta tai huonoista kokemuksista liittyen operaattorin asiakaspalveluun.

Välillä operaattorien toiminta tuntuu kaksinaamaiselta. Puhutaan huippunopeista yhteyksistä, hyvästä saatavuudesta ja asiakaspalvelun tehostamisesta. Samaan aikaan huippunopea yhteys on tosielämässä alle puolet luvatusta, saatavuus useilla alueilla rajallinen tai ainakin kohtuuttoman odottamisen seurausta ja asiakaspalvelun toimivuuden me kaikki jo tiedämmekin.

On hyvä, että suomalaiset ovat hiljalleen oppimassa kriittisen asenteen ja osaavat vaatia lupauksia vastaavia tuotteita. Jos adsl-yhteys on merkittävästi operaattorin lupauksia hitaampi, ei ole mitään syytä olla valittamatta asiasta. Emmehän osta kaupasta vajaata maitopurkkiakaan tai hyväksy hampurilaista ilman pihviä.

Todettakoon, että palautteiden joukossa oli myös palveluihin tyytyväisiä kuluttajia. He asuvat yleensä isoissa kaupungeissa, joissa riittää tarjontaa ja hinnat ovat edullisempia.