Microsoftin uusi hakupalvelu Bing avaa ovensa kävijöille ensi viikolla. Googlen valta-asema tuskin horjuu vielä vähään aikaan, mutta Bingillä on kaikki mahdollisuudet nousta kamppailemaan suosituimman hakupalvelun paikasta.

1243612220_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ensinnäkin, ulkoisesti Bing näyttää erittäin hyvältä. Sekin voi olla joillekin syy siirtyä uuden tulokkaan käyttäjäksi.

Toiseksi: Pitää muistaa, että palvelun takana on ohjelmistojätti Microsoft. Sen tuotteet eivät ole aina miellyttäneet käyttäjiä, mutta takana on yksi maailman tehokkaimmista markkinointikoneistoista eikä ohjelmointivoimaakaan voi vähätellä.

Kolmanneksi: Bing ottaa uudenlaisen strategian hakuihin. Hakumoottori tarjoaa valtavan määrän valmiiksi mietittyä aineistoa. Tämä tarkoittaa sitä. että hakukone pureskelee hakutuloksia hieman tavallista perusteellisemmin. Jos käyttäjä hakee tietoa jonkin kaupungin ravintolatarjonnasta, hakutulosten joukossa on myös konkreettisia arvosteluja ravintoloista. Hakutuloksia voi ryhmistellä ja hakukone antaa myös yhteystiedot kyseisiin paikkoihin.

Arvioinnit korostuvat myös muiden tuotteiden hakutuloksissa. Tämä kuvastaa hyvin nykyistä netinkäyttötapaa, jossa korostuu muiden käyttäjien kokemuksien etsiminen.

Ja siitä mainostamisesta: Microsoft aloittaa lähiaikoina valtaisan kampanjan Bingin puffaamiseksi. Mainontaan käytetään rahaa kymmeniä miljoonia euroja.

Bingiin voi tutustua osoitteessa www.bing.com.